Wat is mindfulness niet. Twee misverstanden over meditatie:

De mindfulness training is een combinatie van oosterse meditatietechnieken en westerse psychologische kennis. Leren mediteren is dus een onderdeel van de mindfulness training. Ik kom echter nogal eens wat vooroordelen of misverstanden tegen als het over meditatie gaat. Bij deze twee ervan ontmaskerd.

1) Mediteren is zweverig – daar houd ik niet van – dat is niks voor mij

Zweverig is een woord wat ik vaak hoor als het over mediteren gaat. Dit komt misschien ook omdat er een zeer grote verscheidenheid aan alternatieve therapieën is die gebaseerd zijn op allerlei theorieën die geen enige vorm van wetenschappelijk onderbouwing hebben.

Mindfulness hoort daar niet bij. Mindfulness is al veel onderzocht en wordt nog steeds volop onderzocht. Het is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek dat niet alleen mensen met stress en spanningsklachten baat hebben bij het volgen van een mindfulness training maar ook mensen die zwaardere klachten hebben en al meerdere depressies hebben gehad.

Mediteren is verder erg ‘down to earth’. We branden geen wierook, er hoeft geen boeddha aan te pas te komen, er wordt geen ohm gezongen, je hoeft geen lange bloemetjesjurk aan, al mag dat overigens allemaal wel :-). Je raakt niet in trance en zweeft niet weg. Kortom mediteren houdt je in het hier-en-nu. Aardser kan niet, toch?!

2) Meditatie is voor mensen die niets te doen hebben – ik heb daar geen tijd voor

We leven in een hectische tijd. Alles gaat snel, we moeten en willen veel. En vaak rennen we onszelf voorbij. Juist daardoor kun je het idee krijgen dat je geen tijd hebt om te sporten, leuke dingen te doen, te weinig tijd hebt voor je vrienden of ontspanning laat staan dat je ook nog tijd hebt om te gaan mediteren.

En dat klopt ook vaak. We rennen maar door. Het gaat hier echter niet om tijd maar om prioriteit. Tijd heb je niet, die moet je maken. En juist omdat we vaak zo aan het rennen zijn is het belangrijk om tijd te maken voor de zaken die ervoor zorgen dat je zicht krijgt op je eigen levenstempo en ervoor zorgen dat je niet opbrand.

Mediteren gaat je geen ontspanning geven maar wel een helder zicht op wat je aan het doen bent en de keuzes die je daarin kunt maken. Door meditatie kun je midden in de hectiek en drukte van alledag de rust in jezelf blijven voelen, zonder dat je gelijk een stap terug hoeft te doen.

Als je een mindfulness training gaat volgen wordt er een behoorlijke tijdsinvestering van je gevraagd. Een uur per dag, 6 dagen per week. Dat is veel als je het al druk hebt. Je krijgt er dan nog een puntje bij op je ‘to do’ list. Aan het eind van de training ga je echter je mindfulnessbeoefening aanpassen aan je eigen leven, op een manier die bij jou past.

Mindful zijn kun je op elke plek en in elke situatie, daar hoef je niet perse voor op een kussen te gaan zitten! Door mindfulness word je niet minder druk maar je maakt je minder druk! Om dit te leren zul je eerst echter wel tijd moeten investeren. Prioriteiten stellen dus.