Mindful de feestdagen door – 5 tips!

De feestdagen zijn vaak druk en stressvol. Het bedenken van het kerstdiner kan kopzorgen geven, de drukte van de vele sociale activiteiten (of juist de druk van de weinige sociale activiteiten), de cadeaus die gekocht moeten worden, het geld dat je portemonnee uitvliegt, of het idee weer aan tafel te moeten zitten met dat familielid dat je het liefst zoveel mogelijk mijd.

Tel daarbij op dat we vaak veel binnen zitten en dat alle reclames en berichten op social media ons gelukkige gezinnen laten zien en ons duidelijk maken dat dit eigenlijk de gezelligste tijd van het jaar moet zijn en dat we ons juist nu, vooral nu, gelukkig en dankbaar moeten voelen.

Dit alles bij elkaar opgeteld is vaak al een recept voor stress :-). Hoe zorgen we ervoor dat we de feestdagen toch vrolijk en ontspannen doorkomen? Het geheim is: blijf mindful!

5 Tips die je kunnen helpen

1) Adem

Natuurlijk adem je, maar in alle drukte vergeten we vaak een adempauze te nemen. Even een pas op de plaats. Volg eens drie ademhalingen met je volle aandacht en leg wat meer nadruk op de uitademing. Doe dit minimaal drie keer per dag. Het kan helpen om in je telefoon drie keer een herinnering voor te programmeren zodat je het niet vergeet. Bijvoorbeeld als je in de drukke supermarkt in de rij staat, of als je gestresst over het kookboek hangt niet wetend wat de gasten voor te schotelen. Ademen met aandacht brengt even rust. Het kalmeert je lichaam en daardoor ook je geest.

2) Mildheid! 

Wees mild voor jezelf. Misschien voel je je verdrietig, somber of maak je je veel zorgen. Misschien roept Kerst herinneringen in je op die pijn doen. Of misschien ben je door alle kerstdrukte en het harde werken van het afgelopen jaar te moe om van alle feestelijkheden echt te genieten. Maar hoe je je ook voelt kijk eens of je dit gevoel kunt toelaten en wat vriendelijke, milde aandacht kunt geven. Liefdevol erkennen van je gevoel geeft vaak meer lucht en ruimte dan het wegduwen ervan.

3) Geef aandacht aan wat je leuk vindt

Wat je aandacht geeft groeit, dus zorg dat je de juiste dingen aandacht geeft. Onze geest heeft de neiging om te blijven kleven aan dingen die we niet leuk vinden of waar we tegenop zien. Ook al hebben we meerdere leuke activiteiten in het verschiet toch blijven onze gedachten plakken aan die ene afspraak of activiteit die niet leuk is. Dat is niet raar, zo werkt onze geest nou eenmaal. Aandacht kan dit doorbreken. Geef je volle aandacht aan dat wat je leuk vindt, doe dit eens heel bewust, zorg dat je hoofd er helemaal bij is. Je zult merken dat je er meer van geniet waardoor er minder ruimte is voor dat wat niet zo leuk is.

4) Kom in beweging! 

In alle kerstdrukte komt het er vaak niet van. Maar voor je lijf en geest is het goed om beweging en frisse lucht te krijgen. Dat geeft energie en haalt je even uit de drukte. Een blokje om in de buitenlucht doet goed, even flink de pas erin zetten maakt het hoofd weer helder. Wees je gewaar van iedere stap die je zet en laat je geest tot rust komen in het tempo van je stappen. Heb je echt geen tijd om naar buiten te gaan? Zet dan muziek op en dans er lekker op los tijdens het maken van het kerstdiner.

5) Beoefen dankbaarheid!

De Amerikanen hebben Thanksgiving, bij ons is Kerst het feest waar we stilstaan bij dingen waar we dankbaar voor zijn. Maar dankbaarheid is soms lastig te voelen als we vast zitten in de hectiek rondom de feestdagen. Toch kan het cultiveren van dankbaarheid ons helpen de dingen weer in het juiste perspectief te zien. Schrijf eens iedere dag de dingen op waar je dankbaar voor bent, dat kan heel klein zijn (b.v. het zonlicht wat door de ramen op je huid viel) of juist groot (b.v. dat je veilig bent en een dak boven je hoofd hebt). Of laat alle gezinsleden aan het ontbijt eens dingen opnoemen waar ze dankbaar voor zijn of blij van worden.

Door bovenstaande, zo goed als je kunt toe te passen, met vriendelijke aandacht en mildheid voor dat wat lukt én niet lukt,  zullen de feestdagen zeker meer ontspannen worden.

Rest mij nog om je hele goede feestdagen te wensen en natuurlijk ook een heel mindful nieuwjaar!